Tuesday, August 28, 2007

sape suke cium kanak-kanak?..

Tidak salah sekiranya seseorang mahu mencium anak kecil dan ia mendapat pahala sebagai ungkapan kasih sayang kepada anaknya. Maka kalau korang nak tau sunat la mencium anak kecil ni,ana pun diklafikasikan dalam golongan yang memang suka sangat cium anak kecil ni. Rasulullah SAW ada bersabda: "Sesiapa tidak menghormati orang tua antara kita dan tidak menyanyangi anak kecil maka ia bukan termasuk golongan kami". Tapi kan ada juga setengah orang tu kan,tak tahu la sape,dorang ni kalau suka kat anak kecil pon suka kat anak sendiri je,anak orang lain dorang wat tak peduli je,faham kan mksud ana??hehe

Diriwayatkan daripada Muhammad Ibnu al-Aswad daripada ayahnya Aswad bin Khalaf bahawa Rasulullah SAW mengambil Hasan, lalu menciumnya. Ke
mudian baginda mengadap para sahabatnya, lalu berkata: "Sesungguhnya anak menimbulkan sifat bakhil, penakut, jahil dan kesedihan. "

Diriwayatkan daripada Asy'ath bin Qais al-Kindi daripada Rasulullah SAW bahawa Baginda telah pun bersabda: "Sesungguhnya mereka (anak-anak) menimbulkan sifat bakhil, kesedihan dan sifat penakut. Dan sesungguhnya mereka adalah buah hati dan penyejuk mata. "

Diriwayatkan daripada Umar RA bahawa ia menunjuk seorang lelaki untuk melakukan suatu pekerjaan. Kemudian orang tersebut masuk kepada Umar dan melihatnya mengambil seorang anaknya dan menciumnya. Orang tersebut berkata: "Sebenarnya aku mempunyai anak-anak, tetapi tidak pernah saya cium seorang pun daripada mereka. Maka Umar RA berkata: Engkau tidak mempunyai rasa kasih sayang kepada anak kecil maka kasih sayangmu kepada orang tua lebih sedikit. Kembalikan tugas yang kami berikan. "Maka Umar memecatnya.


Ada yang mengatakan bahawa ciuman ada lima jenis, antaranya ialah ciuman cinta, ciuman sayang, ciuman kasih, ciuman penghormatan dan ciuman syahwat. Ciuman cinta adalah ciuman kedua-dua ibu bapa kepada anak-anaknya. Ciuman sayang ialah ciuman anak pada kepala kedua-dua ibu bapanya. Ciuman kasih ialah ciuman saudara perempuan pada dahi saudara lelakinya. Ciuman syahwat ialah ciuman suami pada mulut isterinya.

Sesetengah ulama' tidak menyukai ciuman orang-orang lelaki di antara sesama mereka pada tangan dan wajah. Mereka berdasarkan hadis yang diriwayatkan dari Rasulullah SAW bahawa baginda melarang mencium dan berpelukan (di antara sesama lelaki).

Sesetengah ulama' membolehkan hal itu. Disebutkan dalam yang lain bahawa Rasulullah SAW menyambut Ja'far bin Abu Talib RA ketika pulang dari Habasyah, lalu memeluknya dan mencium dahinya.

Diriwayatkan daripada para sahabat Rasulullah SAW bahawa mereka jika datang dari perjalanan saling berpelukan satu sama lain dan saling mencium.

Diriwayatkan daripada al-Bari' bin 'Azib daripada Rasulullah SAW bahawa Baginda telah pun bersabda: "Carilah anak sebab ia adalah buah hati dan penyejuk mata, dan janganlah kamu mengahwini perempuan tua yang mandul. "


Diriwayatkan daripada Rasulullah SAW bahawa Baginda telah pun bersabda: "Anak-anak adalah penggalan hati kita. "


Dah habis pun apa yang ana nak sampaikan,hehehe...tapi sebelum itu sebelum ana habiskan,ana nak beritahu kenapa ana menulis pasal ini,tujuannya adalah kerana melihatkan semakin ramai bayi yang dilahirkan dari fadam dan madam di Mesir ni,maka tak salah kalau sekiranya kita berbuat baik dengan bayi-bayi mereka ni,jangan salah faham pula kepada mereka yang berkahwin awal di sini,eloklah kita sama-sama bersangka baik kepada fadam-fadam dan madam-madam di sini. Sebelum itu ana akhiri dengan satu madah....

Sesiapa ingin melihat hatinya

berjalan di atas bumi

hendaklah ia melihat anaknya.

No comments: