Thursday, September 13, 2007

kemuliaan bahasa arab

Untuk pengetahuan diri ana dan diri kita semua bahasa Arab mempunyai kelebihan berbanding bahasa-bahasa lain. Sesiapa mempelajarinya atau mengajarkannya kepada orang lain, maka pahalalah balasannya. Sebab, Allah SWT menurunkan al- Quran dalam bahasa Arab. Oleh kerana itu, sesiapa yang mempelajarinya, dia boleh memahami zahir al-Quran dan makna hadis Rasulullah SAW.

Ibnu Buraidah meriwayatkan dari Umar RA bahawa beliau berkata: "Sesiapa yang belajar bahasa Parsi maka dia telah menipu dan siapa menipu, hilanglah harga dirinya."

Al-Zuhri menegaskan, "Bahasa penghuni syurga adalah bahasa Arab dan bahasa penghuni neraka adalah bahasa Hindustan."

Diriwayatkan pula dari Umar RA bahawa beliau berkata: "Hendaklah kamu memahami bahasa Arab.

Hasan al-Bashri pernah ditanya tentang orang yang mempelajari bahasa Arab supaya dapat bercakap baik dan memahami bacaannya. Al-Hasan menjawab: "Biarlah dia mempelajarinya. Sebab, ada orang yang membaca ayat dan menyimpang dari maksudnya hingga bacaannya rosak." Umar RA mendengar dua orang lelaki pada masa tawaf bercakap tidak dengan bahasa Arab. Kemudian beliau berkata kepada kedua-duanya: "Berusahalah kamu mempelajari bahasa Arab."

Di sini, ana ingin mengatakan bahawa tidak berdosa bercakap dengan bahasa selain dari bahasa Arab. Rasulullah SAW juga bercakap menggunakan bahasa Parsi. Sufyan juga menyatakan bahawa orang ramai bercakap sesama mereka pada hari kiamat sebelum masuk ke syurga dengan bahasa Suryani tetapi setelah masuk syurga mereka bercakap dengan bahasa arab.

Jadi, jelaslah bagi kita semua tentang kelebihan bahasa Arab itu sendiri, banyak faedahnya yang akan kita perolehi sekiranya mempelajari bahasa Arab. Ana juga ingin menyatakan di sini bahawa bahasa Arab merupakan bahasa yang mempunyai kemuliaan berbanding dengan bahasa lain.

No comments: