Monday, September 3, 2007

larangan penting..

Sepertimana yang kita tahu, kewujudan kita di atas permukaan bumi ini tidak lain dan tidak bukan untuk menjadi khalifah Allah. Jadi, Allah bukan menyuruh kita melakukan amar maaruf sahaja, bahkan mencegah kemungkaran dan beriman kepadaNya.

Di sini ana ingin memberitahu larangan yang patut kita ketahui yang mungkin agak jarang kita ketahui dan dengari dari mana-mana sumber. Lazimnya kita semua hanya menekankan suruhan Allah sahaja tetapi laranganNya kita tidak endahkan.

Antara larangan penting yang patut kita ketahui dalam rutin harian kita adalah seperti dilarang bercakap di lima tempat, yakni di belakang jenazah, ketika membaca al-Quran, ketika mendengarkan khutbah, di majlis zikir, di tempat buang air dan juga ketika bersetubuh.

Selain itu juga, dilarang mendengar lima perkara, iaitu gurau senda dan nyanyian, ratapan daripada perempuan tukang ratap, perbualan yang batil dan tidak berguna, mendengar dua orang yang saling berbisik dan mendengar perbualan di pintu orang juga merupakan larangan yang patut kita jauhi.

Larangan penting lain yang patut kita ketahui yang merupakan antara amalan ahli marifah dan orang sufi adalah dilarang melihat di lima tempat, iaitu dalam sembahyang melihat ke kanan dan ke kiri. di pintu rumah-rumah orang, melihat kepada aurat manusia di bilik mandi dan lainnya, melihat kepada orang yang di atasnya dalam urusan dunia dengan meginginkannya dan melihat kepada orang yang di bawahnya dalam urusan agama.

Dalam kehidupan kita juga, kita tidak pernah lari dari ketawa sesama kita tetapi kita patut ketahui ada juga larangan yang melarang kita ketawa di lima tempat iaitu, ketika berada di tempat jenazah, di tanah perkuburan, di rumah orang yang mendapat musibah, ketika membaca al-Quran dan ketika menyebut nama Allah SWT. Kita patut sedar, kata orang bahawa ketawa tanpa ada sebab yang lucu adalah seperti orang gila.

Antara larangan lain yang diamalkan oleh ahli sufi adalah tidak berpuasa pada lima hari berikut iaitu pada hari raya pertama Aidil Fitri dan Aidil Adha dan tiga hari sesudahnya. Dilarang juga sembahyang sunat (mutlak-pent.) dalam lima saat iaitu sesudah sembahyang Asar hingga sembahyang Maghrib dikerjakan, sesudah terbit fajar kecuali dua rakaat fajar, sesudah sembahyang fajar hingga matahari naik dan ketika matahari berada di tengah serta ketika khutbah Jumaat.

Larangan terakhir yg ana ingin tuliskan di sini adalah dilarang sembahyang fardhu pada tiga masa, yakni ketika matahari naik, ketika matahari berada di tengah dan ketika matahari terbenam kecuali sembahyang Asar..

No comments: