Monday, June 30, 2008

kaum rafidah (syiah)

Assalamualaikum kembali kepada para pengunjung yang masih mengunjungi taman blog ana yang dah lama ana tak update ni. Maklum la bulan ni kan bulan EURO 2008, jadi memang masa yang ada untuk jari bergandingan dengan otak ni terlalu sempit disebabkan masa cuti panjang selepas fatrah imtihan kedua banyak diisi dengan perkara yang tak berfaedah. Jadi, katanya tok guru Nik Aziz, perbaiki amalan dari masa ke semasa itu penting dalam kehidupan kita yang seharian nih. Sekarang ni hati rasa gembira sangat sebab pasukan pilihan menjuarai EURO 2008, ni la sebab yang membuatkan mood menulis datang kembali. Kali ini, nak timbulkan tentang yang majoriti dari kita dah tahu tentang ni, lebih-lebih lagi tentang SYIAH. Ana tak mahu panjangkan tentang tajuk ini sebab masing-masing memang dah tahu cuma ana datangkan dalam bentuk yang mudah difahami oleh orang yang tak pernah dengar tentang perkataan ini.

Syiah atau Shi'a ialah satu kefahaman yang bercanggah dengan ajaran Islam. Penyelewengan ajaran Syiah boleh dibahagikan kepada 3 kategori iaitu penyelewengan dari sudut akidah, syariah dan umum. Di antara penyelewengan dari sudut akidah ialah khalifah diwasiatkan secara nas, Imam adalah maksum, bersifat taqiyyah, penyanjungan yang terlalu tinggi terhadap Saidina Ali, mengkafirkan para sahabat Rasulullah, menuduh Abu Bakar, Umar, Uthman dan
Muawiyah sebagai 4 berhala Quraish serta pengikutpengikut mereka adalah musuh Allah.


Aliran Syiah Islam berpecah kepada cabang-cabang kecil. Tiga cabang yang utama pada masa kini mempunyai bilangan pengikut yang besar. Yang paling terkenal dan terbesar ialah golongan Syiah Imam Dua belas atau Ja'fariyah @ Imamiah Ithna Assyariyyah (Twelvers /(اثنا عشرية iṯnāʿašariyya) yang merangkumi 90% penduduk di Iran dan sebahagian besar penduduk Iraq. Golongan Syiah yang kecil lain termasuklah Ismailiyyah, Zaidiyyah dan Syiah Imam Bertujuh. Alawiyyah dan Druze juga menganggap diri mereka Syiah meskipun mereka tidak sentiasa diiktiraf oleh Syaih lain. Tarikat-tarikat Sufi beraliran Syiah termasuklah Tarikat Alevi, Bektashi Hamadani dan Fatimid. Dua puluh peratus dari penduduk Turki adalah mengikut Tarikat Alevi sementara Lubnan dan Siria pula mempunyai bilangan besar golongan Druze dan Alawi.

Perkataan Syiah (mufrad) disebut sebanyak empat kali dalam al-Qur'an dan ia memberi erti golongan atau kumpulan;pertama dalam Surah as-Saffat: 83-84, firman Tuhan yang bermaksud,"Dan sesungguhnya Ibrahim benar-benar termasuk Syiahnya (golongannya), ingatlah ketika ia datang kepada Tuhannya dengan hati yang suci". Kedua,dalam Surah Maryam: 69, firman Tuhan yang bermaksud,"Kemudian pasti Kami tarik dari tiap-tiap golongan (Syiatihi) siapa antara mereka yang sangat derhaka kepada Tuhan yang Maha Pemurah". Ketiga dan keempat adalah Surah al-Qasas: 15, firman Tuhan yang bermaksud,"Dan Musa masuk ke kota (Memphis) ketika penduduknya sedang lengah, maka didapatinya dalam kota itu dua orang lelaki yang berkelahi; yang seorang dari golonganya (Syiatihi) (Bani Israil) dan seorang (lagi) dari musuhnya (Syiatihi) meminta pertolongan kepadanya untuk mengalahkan orang yang dari musuhnya".

Sementara itu, ada perkataan Syiah dalam Hadith Nabi SAW lebih dari tiga kali, antaranya disebut oleh Imam as-Suyuti dalam tafsirnya Durr al-Manthur, Beirut, Jilid 6, hal.379 - Surah al-Bayyinah, Nabi SAW bersabda:"Wahai Ali, engkau dan Syiah engkau (golongan engkau) di Hari Kiamat nanti keadaannya dalam redha dan diredhai", dan sabdanya lagi:"Ini (Ali) dan Syiahnya (golongannya) (bagi) mereka itulah yang mendapat kemenangan di Hari Kiamat nanti".


Dengan ini kita dapati bahawa perkataan Syiah itu telah disebutkan dalam al-Qur'an dan Hadith Nabi SAW. Yang dimaksudkan oleh kebanyakkan para ulama Sunni sebagai Syiah yang menyeleweng ialah golongan Syiah yang selain daripada Imamiyyah/Ja'fariyyah dan Zaidiyyah, yang diringkaskan sebagai Ghulat kerana mendewakan Ali. Golongan Ghulat juga ditolak oleh ulama-ulama Syiah Imamiyyah sendiri. Imam al-Ghazali dalam bukunya Mustazhiri menentang keras Syiah ghulat kerana ia mengandungi pengajaran Batiniah. Imam Ja'far as-Sadiq AS, generasi kelima keturunan Ali bin Abi Talib dan Fatimah Zahrah, pula menyatakan Syiah ghulat tidak boleh dikahwini dan diadakan sebarang urusan keagamaan kerana aqidah mereka bertentangan dengan al-Qur'an dan Hadith. Golongan Syiah Imamiyyah mengganggap Ja'far as-Sadiq AS sebagai imam keenam umat Islam.

5 perkara menjadi Rukun Kepercayaan atau Usūl al-Dīn bagi golongan Mazhab Syiah:

1- Tauhid - Bahawa Allah itu Satu
2- Nubuwwah - Bahwa Nabi dan Rasul yang ma'asum dilantik oleh Allah untuk mengajar and membimbing manusia. Muhammad s.a.w. merupakan Nabi dan Rasul terakhir.
3- Qiyamah - Bahwa Allah s.w.a. akan membangkitkan manusia untuk pengadilan di Hari Kiamat
4- Adalah - Bahwa Allah s.w.a. itu Adil
5- Imamah - Bahwa Allah s.w.a melantik orang-orang tertentu sebagai pemimpin umat manusia, yakni sebagai Imam. Umat manusia sentiasa ada seorang Imam dan hanya seorang Imam sahaja boleh wujud pada bila-bila masa. Sesetengah Rasul adalah Imam dan juga Rasul. Contohnya Nabi Ibrahim a.s. yang merupakan Nabi, Rasul dan Imam. Tidak semua imam adalah Nabi atau Rasul pula. Contohnya Imam Ali, yang bukannya seorang Rasul maupun seorang Nabi tetapi Imam.

Percanggahan dengan ajaran sunni adalah puak sunni kumpulan orang Islam yang berpegang kepada Al-quran, Al-Sunnah dan pendapat para Sahabat yang bersepakat di atas kebenaran yang nyata dari Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Penyelewengan dari sudut syariah ialah menolak ijmak ulama, menolak Qias, mengamalkan nikah mut'ah, menambah syahadah dan menolak hadis. Sementara penyelewengan umum ialah menziarahi kubur Saidina Husin ganjarannya syurga, menyeksa badan sempena 10 Muharram, menghina isteri-isteri nabi dan mengharuskan jamak sembahyang dalam semua keadaan. Penyelewengan pula adalah dari segi akidah seperti Khalifah diwasiatkan secara nas, Imam adalah maksum,Sayyidina Ali disama tarafkan dengan Allah, mengkafirkan para sahabat dan lain-lain.

Perbezaan Sunni dengan Syiah ialah :-

- Khalifah diwasiatkan secara nas

- Imam adalah maksum

- Berpura-pura

- Saidina Ali disama tarafkan dengan Allah S.W.T.

- Mengkafirkan para sahabat Rasullah

- Menghalalkan nikah Muta'h

- Menolak Ijmak Ulama'

- Menolak Qias

- Menambah syahadah

- Menolak hadith yang diriwayatkan oleh Ahli Sunnah Wal-Jamaah

- Mengharuskan Jamak sembahyang dalam semua keadaan

- Islam bukan syarat wajib haji.

Sayyidina Ali RA berkata : "Dua macam orang binasa terhadap diriku, yakni orang yang mencintaiku dengan melampaui batas dan orang yang membenciku dengan melampaui batas."
Selain itu, Sayyidina Ali RA juga ada berkata : "Akan keluar pada akhir zaman suatu kaum yang mengaku Syi'ah (pengikut) kami. Mereka mempunyai julukan dan disebut dengan Rafidah. Jika kamu berjumpa dengan mereka bunuhlah mereka sebab mereka musyrik."

Diriwayatkan daripada Maimun bin Mahran daripada Ibnu Abbas dan daripada Nabi Muhammad SAW bahawa bahawa baginda bersabda : "Akan muncul pada akhir zaman kaum yang dijuluki Rawafid. Mereka menolak Islam dan memuntahkannya maka bunuhlah mereka. Sebenarnya mereka musyrik."

Para ulama' mengatakan bahawa sesiapa mencaci maki mereka ini (para sahabat) maka mereka adalah kafir. Manakala bagi sesiapa yang membenci mereka adalah maka dia adalah Rafidi. Menurut hikayat, Harun al-Rasyid membunuh mereka berdasarkan hadis ini. Amir al-Sya'bi berkata "Al-Rafd adalah tangga menuju zindiq. Maka tidaklah aku lihat seorang Rafidi melainkannya seorang zindiq.

1 comment:

Razi Aziarina said...

info sgt bermanfaat bagi yg mencari & menghargai.