Saturday, January 12, 2008

mendahulukan makan atau sembahyang?

Sebelum jari jemari ana memulakan perjalanannya di atas keyboard berjenama Genius ini, marilah sama-sama kita tanamkan azam baru dalam diri kita sempena bermulanya tahun baru hijrah yang baru membuka tirainya beberapa hari yang lepas. Bila disebut perkataan azam ni, dalam diri saya ni sudah banyak azam yang tidak di qador, mungkin tahun ni perjuangan qodor akan berlaku..huhu.

Dengan lafaz bismillah saya mulakan perjalanan tulisan saya pada pagi yang berbahagia ini. Moga dengan rahmatnya kita semua diberikan kejayaan di dunia dan di akhirat. Kali ini saya ingin menghadirkan satu tajuk yang biasa berlaku dalam kehidupan kita seharian. Makan atau sembahyang? yang mana kita mulakan dahulu?jika terdengar azan dan pada masa yang sama terhidang makanan di hadapan kita, apa yang kita perlu buat? Kalau mengikutkan nafsu manusia dalam diri kita ini, semestinya kita mendahulukan makan semata-mata, betul tak?

Jika dihid
angkan makanan di hadapan seseorang dan dikerjakan sembahyang, tidak salah jika seseorang itu menyelesaikan makan terlebih dahulu, kemudian mengerjakan sembahyang jika tidak takut ketinggalan waktu. Sebab, jika mengerjakan sembahyang sesudah dihidangkan makanan sebelum ia makan, maka hatinya akan sibuk memikirkan tentang makanan yang terhidang. Jika seseorang itu sedang makan dan hatinya sibuk memikirkan sembahyang maka itu lebih baik daripada mengerjakan sembahyang sedangkan hatinya sedang memikirkan makanan.

Di sini, saya datangkan riwayat daripada Ibnu Abbas RA bahawa waktu sembahyang telah tiba sedangkan makanan telah dihidangkan, maka beliau berkata : "Kita mulai dengan an-nafsul lawaamah, yakni makan terlebih dahulu." Satu lagi riwayat yang saya hadirkan di sini diriwayatkan oleh Nafi' dariapada Ibnu Umar dan daripada Rasulullah SAW bahawa baginda bersabda : "Jika seseorang daripada kamu menghadapi makanan, janganlah ia terburu-buru hingga selesaikan keperluannya dari makanan itu, meskipun telah diserukan iqamat untuk sembahyang."

Dalam riwayat lain juga, Abdullah bin Arqam dan daripada Rasulullah SAW bahawa baginda bersabda : "Jika seseorang daripada kamu hendak mengerjakan sembahyang
dan ia ingin buang air, maka mulai dengan buang air"

Jadi, jelaslah bagi kita semua yang mana kita patut kita dahulukan antara makan dan sembahyang. Kita patut tahu tentang akan mendahulukan yang terlebih penting dari yang penting. Solat adalah penting dan makan juga penting tetapi adakah Allah akan menerima ibadah sembahyang hambanya yang hatinya tidak khusyu'?
Sama-samalah kita fikirkan dan renungi bersama. Sekian untuk permulaan hijrah.

No comments: